När Systembolaget, som statligt monopol, använder sina intäkter för att köpa oskattade produkter på den öppna marknaden, underblåser det en ohälsosam konkurrens.

Vi skriver därför ett brev till Ann Carlsson, VD på Systembolaget.

Ärendet handlar om punktskatt, som är en skatt på bekämpningsmedel tex. handsprit. Syftet med skatten är att minska utsläppen från överdrivet starka kemikalier och att uppmuntra användningen av mer hållbara och skonsamma alternativ. Det är alltså en miljöskatt. Skatter som styrmedel spelar en viktig roll i omställningen från de utsläppsintensiva lösningar vi använder idag.

https://www.skatteverket.se/foretag/skatterochavdrag/punktskatter/bekampningsmedel.4.18e1b10334ebe8bc80005054.html

På Systembolagen runt om i landet står det handsprit både i kassorna och till kunderna. I kassorna står det även oftast en handkräm pga spriten upplevs som uttorkande. Här en bild från Systembolaget i Växjö där man passar på att informera om alkoholproblem i anslutning till något som mer liknar en påfylld enhet utan etiketter (som det enligt lag ska finnas på produkttypen i arbetsmiljöer om den innebär faror, tex. brandfara, vilket är uppenbart med 85% sprit).


Medlemmar i BGHR är registrerade för punktskatten, redovisar försäljning och betalar skatten. På en fråga om skatten gäller till Skatteverket svarar skattehandläggaren:

Skatteverket anser att skatt ska betalas när handspriten inte används vid beredning av läkemedel eller livsmedel. 

Systembolaget bereder varken läkemedel eller livsmedel och därför bör skatt betalas på samtlig handsprit som bolaget använder.

Leverantören till Systembolaget säljer en handsprit från tillverkaren Kiilto Clean AB. Killto är medlemmar i BPHR, en branschorganisation som primärt samlar leverantörer av etanolbaserade hygienprodukter. Flera medlemmar har valt att inte registrera sig för att redovisa skatten, trots att det är allmänt känt att skatten existerar och är tillämplig.

Klargörande: BPHR står för professionella aktörer, medan BGHR representerar en branschförening för aktörer med gröna initiativ. Dessa är lika professionella, men BGHR fokuserar på omställning och hållbarhet istället för att upprätthålla befintliga, ohållbara lösningar.

Att det även är känt för BPHR att skatten gäller framgår på etiketten av den oskattade handspriten som branschföreningen delade ut till politiker i Almedalen sommaren 2024.

Skatteverket har klargjort att skatten är relevant. Trots detta har tillverkaren inte registrerat sig för att rapportera skatten, och Systembolaget har accepterat leverantörens löfte om att men kan tänka sig att betala skatten retroaktivt. Med tanke på att Skatteverket tydligt anser skatten gälla, är det verkligen rimligt för Systembolaget att lita på att en privat aktör betalar i efterhand när skatten redan är aktuell? Tillverkaren har inte betalat skatten under de senaste 12 åren enligt dokumentation vi tagit del av.

När man säljer en alkoholhaltig dryck beskattas den direkt. Samma princip borde gälla för farliga kemikalier som omfattas av beskattning.

Killto Clean AB hade en omsättning på 204 miljoner kronor under 2022, med en vinstmarginal på 108 miljoner kronor, vilket visar på kapacitet att betala den lagstadgade skatten. Om företaget inte registrerar sig för skatten behöver den dock inte rapporteras, eftersom det handlar om en specialskatt där många ansvariga företag själva måste deklarera att de säljer denna typ av produkt. Företaget är registrerat hos Folkhälsomyndigheten, då det krävs tillstånd för att tillverka alkohol där, men inte hos Skatteverket dit skatten ska rapporteras.


Efter att ha granskat Systembolagets årsredovisning och hållbarhetsarbete som presenteras på deras hemsida, anser vi att det är dags att verkligen leva upp till mantrat att vara annorlunda – på ett positivt sätt.


Ytterligare fördelar som enkelt kan uppnås genom att välja mer hållbara produkter istället för sprit. Både cirkulära vinster och folkhälsofördelar.

  • Det finns produkter utan klassificering (inte märkta med faror) som kan förbättra arbetsmiljön för personalen, eftersom de till exempel inte är brandfarliga.
  • Idag finns det alkoholfria alternativ som är mer effektiva än handsprit. Detta borde vara särskilt intressant för Systembolaget, med tanke på deras aktiva arbete för alkoholfria dryckesalternativ. Det är även viktigt att beakta problemet med att vissa individer dricker handsprit för att uppnå berusning.
  • Det är enkelt att välja en alternativ produkt som inte genererar farligt avfall
  • I princip finns det en handspritsflaska och en handkräm vid varje kassa i landet, eftersom många upplever uttorkning av huden på grund av spriten. Med ett hudanpassat alternativ skulle man kunna minska inköpen av handkräm.
  • Det pågår en omställning i enlighet med EU:s kemikaliestrategi och Sveriges miljömål för en giftfri miljö, vilket också överensstämmer med Systembolagets hållbarhetsagenda för att minska utsläppen inom både Scope 1 och Scope 3. Ett alkoholfritt alternativ kan bidra till dessa mål.

Vi märker att det finns en alltför stor klyfta mellan inköpare och hållbarhetsansvariga. Enligt EU:s kemikaliestrategi är det i produktvalet som betydande hållbarhet kan uppnås när det gäller kemikalier.

Om farliga kemikalier köps in billigt, skatter undviks, hanteringen inte följer arbetsmiljöverkets regler, märkningen är bristfällig, och kemikalier behandlas som ofarliga vid avfallshanteringen, vem ska då ta steget mot mer hållbara lösningar? Det blir svårt att uppfatta fördelarna med hållbara kemikalier när de ohållbara redan behandlas som om de vore hållbara.

Vi kan jämföra oss med Systembolaget inom Kemikaliebranschen eftersom vi ofta betonar vikten av att minska konsumtionen, undvika att hamstra och vara medvetna om riskerna med överanvändning och farliga kemikalier.

– Anders Karlsson, Ordförande BGHR

Vi uppmanar Systembolaget att börja tänka, välja och arbeta annorlunda – även när det kommer hygienprodukter. Ofta utgångna datum, andra pumpar än det som tillhör förpackningen i original (öppen hantering av brandfarlig vara genom att fylla på från annat), märkning som fattas eller inte stämmer med innehållet.

  • Välja alkoholfritt
  • Att tänka efter före – upphandla produkter som inte bildar farligt avfall
  • Välja produkter som är skattade
  • Arbeta med hållbarhet även inom kemikalier som hygien

Vi trodde aldrig vi skulle behöva säga ”Spola kröken” till Systembolaget, särskilt eftersom det en gång var deras egen kampanj. Men när det gäller handhygien tycker vi det är passande. Här är en uppdaterad version av Sveriges mest kända reklamkampanj, nu med en flaska alkogel.

Missbruk av handsprit är ett växande problem, och det är ofta lättare för missbrukare att få tag på handsprit än på Systembolagets produkter eftersom den kan stjälas på olika platser. Den höga alkoholhalten i handsprit leder till allvarliga organskador. Därför bör Systembolaget också stödja utvecklingen av alkoholfria alternativ för handsprit, med tanke på att den ibland konsumeras.


Läs våra tidigare artiklar i ämnet där de olika expertmyndigheterna uttalat sig.

  • Skatteverket
  • Konkurrensverket
  • Upphandlingsmyndigheten