Många städföretag erbjuder desinfektionsprodukter som en del av sin service till kunderna. De ansvarar för att fylla på dispensrar och byta ut produkter som tagit slut. Ett återkommande problem för kunderna är fläckar på golven, vilket väcker frågan om vem som är ansvarig för ersättning – kunden eller FM-bolaget i relation till fastighetsägaren. I vissa fall har fastighetsägaren förbjudit kunden att använda desinfektionsmedel i lokalerna på grund av skadorna. Detta ökar istället risken för smittspridning.
Branschföreningen Städbranschen Sverige har fått fler förfrågningar om råd kring val av desinfektionstyp och har genomfört ett test för att utvärdera olika desinfektionsmedels påverkan på ytskikt. Testet fokuserar enbart på hur de olika desinfektionsmedlen påverkar olika material.
Press Release från Städbranschen Sverige
På BGHR har vi sett att många golv skadas i närheten av dispensrar med desinfektionsprodukter som innehåller lösningsmedel eller frätande kemikalier. Genom att välja en annan typ av desinfektionsmedel kan vi skona både händer, ytor, golv och miljö.
Inzoomad bild från matbutiken i bildsamlingen ovan.

Arlanda

I en studie från Städbranschen Sverige framgår det att gel har större påverkan på material än flytande desinfektion. Trots detta används gel oftare eftersom användarna föredrar det. Flytande desinfektion är svårare att applicera för andra än vårdpersonal, som är vana vid att gnida in den upp till armbågarna.
Nya golv har ett robustare ytskikt och påverkas mindre. Alla golv åldras med tiden, så att välja en skonsammare desinfektion är ett hållbart alternativ för framtiden. Att renovera golv kan vara kostsamt och ibland komplicerat, vilket ofta inkluderar att riva upp plast och skapa onödigt plastavfall. I vissa fall har företag valt att helt ersätta golven efter skador, vilket leder till onödigt avfall och ökad konsumtion.
Idag finns det produkter på marknaden som inte bara är effektiva mot ett bredare spektrum av virus, utan även har en längre verkningstid än de etanolbaserade och traditionella desinfektionsmedel som varit vanliga under pandemin.
Vi lanserar kampanjen ”Rädda Golv & Liv med Rena Händer” för att visa att det går att upprätthålla god hygien på ett hållbart sätt. Kampanjen fokuserar på sex olika golvmaterial som påverkas av etanol och kommer att finnas digitalt. Designen är inspirerad av reklam för alkoholhaltiga drycker och de skador som alkohol kan orsaka.


