I vårdmiljöer runt om i Sverige möts vårdpersonal dagligen av budskap om att handsprit är ”skonsam för huden”. Det är ett påstående som inte bara saknar vetenskaplig förankring – det står också i strid med både personalens egna upplevelser och gällande lagstiftning. Sjukvården måste nu ta ansvar och omedelbart upphöra med denna vilseledande marknadsföring.

Alkoholbaserad handdesinfektion är ett kemiskt preparat vars huvudingrediens – oftast etanol – är ett välkänt uttorkande och irriterande ämne. Trots att glycerol ibland tillsätts för att minska uttorkningseffekten, upplever en stor andel vårdanställda torra, spruckna och svidande händer. Enligt uppgifter från bland annat Region Stockholm drabbas var femte vårdanställd av hudproblem på händerna, och många av dem kopplar detta direkt till den frekventa användningen av handsprit.

Att i detta sammanhang fortsätta beskriva produkten som ”skonsam” är inte bara respektlöst mot de yrkesgrupper som använder den flera gånger per timme – det är också potentiellt olagligt.

Enligt EU:s biocidförordning (BPR, EU nr 528/2012) får biocidprodukter inte marknadsföras på ett sätt som vilseleder om deras risker. Uttryck som ”ofarlig”, ”säker”, ”mild” eller ”skonsam” får inte användas om de kan ge intrycket att produkten saknar negativa effekter för människor eller miljön – vilket i praktiken ofta är precis vad som händer i dagens vårdhygieniska kommunikation.

Det finns också en systematik i detta som är svår att bortse från: nästan alla tillverkare av handsprit erbjuder också kompletterande handkrämer, ofta i serier anpassade efter olika hudtyper. Det är tydligt att även de vet att alkoholen sliter på huden. När vårdpersonal gång på gång rapporterar att deras händer spricker, svider och gör ont, då är det dags att lyssna – inte att försköna.

Det är dessutom ett arbetsmiljöproblem av betydande dignitet. Då handspriten svider på redan irriterad hud, minskar följsamheten till hygienrutiner – vilket riskerar att undergräva det smittskydd som desinfektionen syftar till att upprätthålla.

Vårdpersonal förtjänar ärlighet, inte slogans. Att beskriva en starkt uttorkande kemikalie som ”skonsam” underminerar både deras erfarenheter och deras hälsa. Det är dags att sjukvården visar respekt för dem som dagligen bär ansvaret för vårt kollektiva välmående – och att man omedelbart upphör med denna vilseledande marknadsföring.