Vi granskar regelbundet företags hållbarhetsrapporter med särskilt fokus på hur dessa förhåller sig till faktisk användning och hantering av kemikalier men i detta fallet hur de kemiska produtkerna marknadsförs och säljs.
Det är tyvärr inte ovanligt att vi upptäcker betydande diskrepanser mellan hur verksamheten i praktiken bedrivs och hur den rapporteras i hållbarhetsdokumentation.
Mot bakgrund av vår tidigare kontakt med miljörevisor Lena Jönsson på RISE, bland annat i samband med Lisebergs vilseledande marknadsföring om utfasning av farliga kemikalier, vill vi nu uppmärksamma motsvarande frågeställningar rörande Lyrecos hållbarhetsrapport och dess faktiska tillämpning i verksamheten.
Liseberg marknadsför sig på sin hemsida som världens hållbaraste nöjespark och berättar på hemsidan att man fokuserar på att fasa ut farliga kemikalier till förmån för miljö och människor. Under pandemin köpte man utan gällande tillstånd, trots tillståndsplikt upp ett lager med 12 000 liter handsprit (33 pallar som förvaras inne i parken) för ca 1.6 MSEK som gick ut i datum 2 veckor efter leveransen (när parken var stängd). Ingen av produkterna har hanterats som farligt avfall enligt dokumentation. Hållbarhetsmarknadsföringen strider tydligt mot EU:s green claims.
”Green Washing” inom kemikalier bör handla om att använda grönare kemikalier för att tvätta sig inte att marknadföra sig som hållbar när man inte är det. – Anders Karlsson, Initiativtagare BGHR
Vi har nu gått igenom hållbarhetsrapporten från Lyreco, som har en dominerande ställning på den svenska marknaden för kontors- och hygienprodukter, inklusive genom omfattande avtal med kommuner, regioner och upphandlingscentraler såsom Adda.
EU:s kemikaliestrategi betonar att övergången till grönare kemikalier ska drivas avhållbarhetsmedvetna konsumenter. Samtidigt har distributörerna en nyckelroll, eftersom det i stor utsträckning är de som avgör vilka valmöjligheter kunderna faktiskt möts av i butikerna.
Vi bifogar i detta brev en rad konkreta observationer (punkterna 1–8), där vi bedömer att det föreligger väsentliga avvikelser mellan:
- Den bild Lyreco förmedlar i sin hållbarhetsrapport (bl.a. enligt ISO 26000:2021 enligt egendeklaration),
- Och de handlingar, sortimentsbeslut och interna styrningar som kan observeras i praktiken.
Vi anser att dessa avvikelser bör utredas utifrån om de står i strid med:
- EU:s kemikaliestrategi för hållbarhet (”Chemicals Strategy for Sustainability”)
- EU:s Green Deal
- FN:s globala mål för hållbar utveckling (SDG)
- Principerna för rättvis och öppen marknadspraxis inom offentlig upphandling.
- Miljöbalken
Revisorn har återkopplat gällande våra synpunkter och noterat att det finns grund att ta upp avvikelserna med LYRECO:s ansvariga.

2025-05-07 Svar från RISE ##################################
Angående ”Begäran om granskning av Lyreco Sveriges hållbarhetskommunikation och regelefterlevnad i förhållande till ISO 26000 och EU:s Green Deal” från er den 2025-04-14.
RISE har tagit emot och registrerat ert brev ”Begäran om granskning av Lyreco Sveriges hållbarhetskommunikation och regelefterlevnad i förhållande till ISO 26000 och EU:s Green Deal” från er daterat den 2025-04-14.
Synpunkterna i brevet har handlagts och utretts av Lena Jönsson enligt RISE interna rutiner för hantering av synpunkter och klagomål.
Beslut om hantering av, och behov av eventuella åtgärder föranledda av de synpunkterna ni framför i ert brev per den 2025-04-14 har fattats av ansvarig chef och resultat redovisas nedan under respektive punkt.
1. Gör en oberoende granskning av Lyrecos efterlevnad av ISO 26000:2021 enligt egendeklarationen.
Oberoende granskning genomförs enligt villkor angivna i gällande affärsuppgörelse mellan RISE och Lyreco. Utredning av synpunkter i ert brev per den 2025-04-14 ger ingen anledning att ändra tidigare bedömning från tidigare genomförda granskningar.
2. Verifierar att påståenden i deras hållbarhetsrapport är förenliga med faktisk marknadsföring enligt EU:s Green Claims-krav.
Att verifiera påståenden mot Green claims som är icke gällande lagstiftning är utanför vårt mandat.
3. Säkerställer att marknadsföring av produkter via Lyrecos uppfyller kraven i CLP, REACH och Miljöbalken.
För granskning av efterlevnad av ovanstående lagstiftning får vi hänvisa till respektive tillsynsmyndighet, då detta är utanför vårt mandat.
Från RISE Certifierings sida är synpunkterna omhändertagna och inga ytterligare åtgärder krävs. Ärendet anses härmed avslutat.
######################################################
2025-05-08 Svar till RISE
Tack för svar.
Vi uppskattar att våra synpunkter handlagts enligt era interna rutiner, men önskar härmed framföra följande bemötande och förtydliganden:
- Oberoende granskning av efterlevnad av ISO 26000:2021
Vi noterar att ni hänvisar till tidigare bedömningar samt affärsavtalet mellan RISE och Lyreco. Dock kvarstår vår invändning: En egendeklaration enligt ISO 26000 innebär ett aktivt ansvar att motverka vilseledande kommunikation i alla delar av verksamheten – inklusive leverantörskedjan. Vi menar att det saknas tillräcklig genomlysning av detta, särskilt i relation till kemikalieinnehåll och produkters miljöpåverkan. - Verifiering enligt EU:s Green Claims-direktiv
Att hänvisa till att Green Claims-förordningen ännu inte är bindande lag innebär inte att vilseledande miljöpåståenden är acceptabla under gällande rätt. Redan idag gäller bl.a. Artikel 6 i Marknadsföringslagen och EU:s direktiv om otillbörliga affärsmetoder (UCPD). Därför är det av vikt att RISE, som trovärdighetsbärare inom certifiering, tar aktiv ställning mot grönmålning, även före ikraftträdandet av specifik förordning. - CLP, REACH och Miljöbalken
Vi har förståelse för att tillsynsansvaret ytterst ligger hos myndigheter såsom Kemikalieinspektionen och Konsumentverket. Samtidigt vill vi framhålla att när produkter certifieras eller rekommenderas i hållbarhetssammanhang, förväntas en viss kontroll av lagmässig grundläggande efterlevnad – särskilt vad gäller varningstexter, klassificering och faktisk farosymbolik.
Vi noterar ert avslut av ärendet från RISE Certifierings sida, men vi kommer att gå vidare med våra iakttagelser till berörda tillsynsmyndigheter samt till EU:s kontaktpunkt för otillbörlig hållbarhetskommunikation.
Att miljörevisor Lena Jönsson uttrycker att miljölagstiftningen i miljöbalken är tandlös tycker vi är extra bekymmersamt, särskilt i ljuset av att företag som Lyreco samtidigt bidrar till att göra det enklare för kunder att köpa in farliga kemikalier. I det sammanhanget är det tydligt att både produktvalsprincipen och substitutionsprincipen enligt miljöbalken faktiskt är mycket klara – det är skyldigheter, inte rekommendationer. Trots detta säljer Lyreco kemiska produkter med allvarliga hälso- och miljörisker utan att erbjuda tydlig vägledning om säkrare alternativ.
Inte ens farliga kemikalier marknadsförs av Lyreco i enlighet med gällande lagstiftning, däribland CLP-förordningen och miljöbalken, när det gäller att tydligt upplysa kunden om de risker som kemikalierna innebär. Det handlar inte bara om en moralisk brist, utan om konkreta rättsliga överträdelser i hur produkterna presenteras.
Att Lyreco samtidigt är certifierade enligt en miljöstandard framstår därför som ytterst tandlöst och i praktiken vilseledande. Miljöcertifieringen verkar inte ställa krav i linje med lagens intentioner, vilket undergräver förtroendet för hela systemet. Det riskerar att skapa en falsk trygghet för kunderna, som tror att de gör hållbara val – när det i själva verket rör sig om greenwashing med potentiellt allvarliga konsekvenser.Med vänlig hälsning,
Vi står naturligtvis fortsatt till förfogande om RISE i framtiden önskar fördjupa granskning eller föra vidare dialog i frågan om hållbar certifieringspraxis och kemikaliekommunikation.
#####################################################